Tuesday, July 7, 2009

ALFATIHAH UTK MIKAEEL (MICHEAL JACKSON)


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Micheal Jackson, ikon dunia musik dunia yang terkenal dengan tarian moonwalk, menghembuskan nafas terakhirnya pada 26 Jun yang lalu.

Saya mengenalinya di kaca tv awal tahun 1970-an. Jackson's 5 ketika itu memang menjadi kegilaan remaja dan kanak-kanak. MJ kemudiannya menjadi penyanyi solo sehingga 750 juta albumnya terjual di seluruh dunia. Dia menjadi ikutan dan ikon dunia hiburan.

Dua tahun lalu dia diberitakan telah memeluk Islam di hadapan abangnya, Jermaine dan Yusuf Islam (Cat Steven). Dia memilih Mikaeel sebagai nama Islamnya. Cahaya hidayah mengakhiri tahun-tahun terakhir kehidupannya.

Di sebalik hidupnya yang dikatakan penuh kontroversi, dunia berbangga kerana beliau telah menggerakkan derma kebajikan 39 badan amal di seluruh dunia. Berjuta-juta dikumpulkan dan didermakan untuk warga dunia yang memerlukan. Dia menjadikan musik sebagai outlet untuk berbakti, menyebarkan aura kasih sayang dan semangat tolong-menolong di seluruh dunia.

Walau apapun tanggapan dunia, sebagai muslim kita hendaklah bersangka baik. Semoga rohnya dicucuri rahmat Ilahi. Daripada-nya kita datang, kepada-Nya kita akan kembali.

BAM AL-HAJ

No comments: