Saturday, October 3, 2009

KEMPEN POLITIK DAN PROPAGANDA


Assalamu'alaikum dan Salam Sejahtera.

Berikut artikel Sg. Kelembai (sdr. Zaharin Mohd. Yassin) yang menarik untuk dibaca. Saya mengenali beliau sejak tahun 1993. Dulu beliau adalah Ketua Pemuda UMNO Bahagian Batu.

Walaupun pernah terbuang (dipecat) dari UMNO, analisis politiknya cukup tajam. Ilmu dan pengalaman politiknya cukup tinggi, tapi jarang mahu diambil oleh UMNO kerana sikap kritikalnya. Saya menganggap beliau adalah "intelektual politik" UMNO.

Selamat membaca:

Kempen UMNO Melawan Propaganda Pakatan Rakyat

Masalah UMNO selepas pilihanraya umum 2008 ialah soal kempen dan antara sebabnya kekalahan BN pada PrU ke 12 berhubong dengan soal kempen atau juga dipanggil penerangan.

Persoalan besar yang dihadapi oleh UMNO hari ini ialah disebabkan tiga asas penting yang tidak difungsikan sepenuhnya. Perkara tersebut yang pertama ialah organisasi dalam UMNO sendiri, bermula dari Ibu Pejabat UMNO membawalah kepada diperingkat UMNO Cawangan. Dan setiap Pilihanraya, tenaga pertugas disusun oleh UMNO Bahagian.

Persoalannya adakah UMNO Bahagian mempunyai satu Standard Operating Procedure-SOP. Yang dikeluarkan oleh Badan Perhubungan UMNO Negeri atau Ibu Pejabat UMNO?. Jawabannya tidak.

Maka berlaku pilih kasih dalam menawarkan jawatan dan tanggungjawab jika berlaku PrU atau PrK. Saya tidak membahas isu ini dalam topik perbincangan tetapi saya hendak menjuruskan kepada persoalan cara berkempen dan juga peranan YB Ahmad Mazlan selaku Ketua Penerangan.

Sepanjang mengikuti cara berkempennya termasuk isu memotong pokok getah. Jelaslah bahawa beliau TIDAK mempunyai latar belakang ilmu komunikasi khasnya komunikasi politik.

Sebenarnya semenjak kira-kira 50 tahun yang lalu banyak sarjana ilmuan komunikasi yang masih mempunyai kesimpulan keliru tentang makna kempen. Mereka memikirkan bahawa berkempen melalui media massa hanya memberikan sumbangan yang terlalu kecil dan meningkatkan pengetahuan dan pemahaman pemilih atau pengundi untuk membuat keputusan kepada siapa dia akan menberikan undi kepada calun yang bertanding.

Bahan rujukan mereka bergantung kepada dua artikel atau rencana bagi membuktikan tidak ada efektifnya berkempen dalam satu-satu pilihanraya. Artikel yang pertama bertajuk “Some Reason Why Information Campaigan” yang ditulis oleh Hyan dan Sheatsley pada tahun 1947, dan artikel kedua merupakan laporan Hughes (1950) tentang kegagalan kempen bangsa-bangsa bersatu di Cincinati-Ohio. USA (Grossberg 1998.

Kedua tulisan ini telah menyebabkan semangat para ilmuan untuk belajar dan
menerapkan cara berkempen dan sempat juga mengabaikan fenomena berkempen.

Kajian Komunikasi hanya bermula pada tahun 70-an dengan beberapa pertemuan baru dalam soal berkempen di pilihanraya atau sebagainya. Hasilnya pakar-pakar komunikasi telah memperlihatkan satu harapan baru kepada semua pihak termasuk swasta akan potensi perubahan sosial dan prospeknya dalam perkara yang di kempen.

Keberanian ini berkembang bila hasil kajian telah diterbitkan oleh ilmuan komunikasi saperti Mendelsohn(1993) Warner (1977) dan yang terbaharu oleh A.J.Meyer, Nash, McAlister, Maccoby dan Farquhar ditahun 2002. Semua kajian atau laporan tersebut pada perinsipnya menegaskan bahawa sebuah kempen yang dikontruksi atau diperbuat dengan baik akan memberikan efek yang luar biasa terhadap khalayak atau pengundi yang menjadi sasaran. Masa ini kemudian dikenal sebagai era kesuksesan kempen.

Seorang ilmuan komunikasi yang juga Profesor Komunikasi dari Universiti Boston yang bernama Robert E. Simon menegaskan bahawa “bahawa keberhasilan mencapai tujuan kempen banyak ditentukan oleh kemampuan kita dalam merancang, menerapkan dan mengevaluasikan program kempen secara sistemats dan strategis”, Kemampuan semacam itu harus dilandasi oleh pemahaman teori terhadap berbagai dimensi kempen serta kecekapan teknik dalam menerapkannya.

Orang sering mempersamakan kempen dengan propaganda. Hal ini tidak sepenuhnya salah kerana keduanya memang merupakan wujud tindakan komunikasi yang terancang dan sama-sama ditujukan untuk mempengaruhi khalayak atau pengundi.

Sumber kempen selalunya dapat dikenal pasti dan tahu dari mana datangnya sumber itu sebaliknya propaganda lebih suka menyembunyikan identity mereka saperti yang berlaku dalam facebook. Dalam istilah popularnya, kempen lebih suka terang-terangan termasuk dalam blog dalam melakukan aktiviti mereka, sementara propaganda lebih senang ‘sembunyi-sembunyi’ atau juga dipanggil ‘penembak curi’
Dan anda di mana dalam facebook ini? Sekian, daripada Sang Kelembai

Sang Kelembai: Akan cuba bantu di Pilihanraya Kecil Bagan Pinang, jika tidak ada peranan akan bersikap seperti di Pilihanraya Kecil Manik Urai dan Permatang Pasir.. tak pergi

BAM AL-HAJ - Baru beljar jadi pemerhati politik dan strategi politik.

No comments: