Saturday, October 24, 2009

BONUS OH BONUS!


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Bajet 1Malaysia DS Najib baru-baru ini dianggap mengutamakan penduduk luar bandar, khususnya bagi meningkatkan pendapatan golongan petani, nelayan dan penternak dengan peruntukan RM6 billion. Begitu juga dengan sektor pendidikan, perumahan rakyat, pelepasan cukai individu dan kesihatan.

Pembinaan klinik komuniti di kawasan perumahan tertentu dengan permulaan di 50 lokasi terpilih juga dianggap satu idea yang cukup baik untuk rakyat untuk mendapatkan perubatan percuma.

Namun, seorang kawan marah-marah kerana belanjawan/bajet 2010 yang dibentangkan oleh DS najib semalam tidak sebut langsung pasal bonus. Yang ada ialah bayaran khas RM500 untuk kakitangan gred 41 hingga 54.

Kesiannya ialah kakitangan sokongan. Mereka langsung tidak disebut dalam bajet kali ini. Adakah kerajaan terlupa? Saya kira ini adalah kelemahan yang cukup ketara. Maknanya kerajaan tidak ambil peduli kakitangan sokongan yang selama ini bekerja bertungkus-lumus membantu kerajana mencapai KPI dan NKRA. Apakah orang-orang kecil (the small players) tidak penting. Sepatutnya pemberian khas ini turut merangkumi pekerja di peringkat bawahan.

Saya teringat Kursus Kepemimpinan dan Pengurusan Altruistik (Altruistic Leadership and Management Course) yang kami anjurkan baru-baru ini. Satu prinsip yang sangat penting ialah sikap pemimpin yang mementingkan orang bawahan.

Nampaknya slogan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan tidak dipraktikkan dalam bajet kali ini. Apakah lebih 600,000 kakitangan sokongan bukan rakyat?

Saya berharap sangat supaya kerajaan menimbangkan semula pemberian bonus atau apa sahaja namanya, terutama bagi kakitangan sokongan.

Rakyat yng patut didahulukan, bukan prestasi. Prestasi bukan tidak penting, tetapi KEUTAMAAN sepatutnya diberikan kepada RAKYAT.

Salam perjuangan orang kecil,

BAM AL-HAJ

No comments: