Sunday, May 17, 2009

GURU PENJANA MODAL INSAN CEMERLANG


Assalamu'alaikum.

Sempena Hari Guru 16 Mei 2009, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada guru-guru di seluruh negara sebagai tanda penghargaan atas jasa hebat mereka menjana modal insan cemerlang negara.

Dedikasi dan penghargaan ini juga saya tujukan kepada guru-guru saya dari sekolah rendah hingga ke universiti. Antara yang masih saya ingati ialah guru-guru semasa di SK Sg Leman, Sekinchan, Selangor (1968 - 73) ialah Cikgu Normah Sidang Anang, Cikgu Saad, Cikgu Hamzah, Ustazah Aminah dan Cikgu Abu Samah. Tanpa mereka tak mungkin saya pandai menulis, membaca dan mengira. Saya pun tak pasti di mana mereka sekarang. Dah lost contact.

Saya bukanlah pelajar yang pandai ketika itu. Saya masih ingat Ujian Penilaian Darjah 5, saya cuma dapat 1A 4B. Empat orang rakan saya dapat 5A, iaitu Mohamad Sanuri Shahid, Razali Abas, Endan Parman dan Asiah Abdul Rahman. Dua orang dapat 4A 1B, iaitu Osman Awaluddin dan Arbainah Samat. Mungkin cikgu-cikgu yang pernah mengajar kami masih ingat sebab tahun adalah tahun keputusan cemerlang. Dulu ada majalah Semarak, tapi saya dah tak ada satu naskhah pun majalah itu.

Juga guru-guru semasa di SM Dato' Mustaffa, Pasir Panjang (1974 - 78), antaranya Tuan Haji Shahibi (Pengetua SDM 1978), Cikgu Zainal Abidin Asnawi (sekarang tinggal di Sg. Buluh), Cikgu Habib Wagiman (sekarang pensyarah kanan IPBA, KL), Cikgu Nasiah Ahmad (Dengkil), Cikgu Salehar Yaakob (Sg. Besar), Cikgu Habib Wagiman, Cikgu Zakaria Kamarudin, Cikgu Nasiah Ahmad (khabarnya baru kematian suami) dll. Maaf la kepada guru-guru lain yang saya tak ingat nama, tapi rasanya kalau jumpa masih kenal. Cikgu-cikgu pun mungkin tak ingat saya, SPM 1978 bersama-sama Hashim Puteh yang jadi best student ketika itu (kami sama-sama dapat Pangkat 1 - 19 Agreget SPM 1978). Yang bestnya, saya, Saarani Osman dan Jamaliah Sidek siap dapat masuk tv di temuramah RTM pada bulan Mac 1979. Harap-harap RTM ada simpan lagi rakaman tersebut. Satu hari nanti saya nak dapatkannya dan paparkan dalam blog ini.

Juga dedikasi Hari Guru kepada guru-guru SMK Dato' Harun Tg. Karang, antaranya Arwah Cikgu Rahim Ahmad (Pengetua), Cikgu Lamsah Arbaie, Arwah Cikgu Abdullah Ibrahim, Cikgu Idrus Bahari, Cikgu Ibrahim Saad, Cikgu Ismail Mohd Ali, Cikgu Saad Ibrahim, Cikgu Fatimah dll. Terima kasih kepada Cikgu Lamsah kerana merotan saya masa Form 6 sebab nakal keluar pagar asrama untuk menyanyi di pentas sempena Hari Peladang Kebangsaan 1980 di Pekan Tg. Karang. Atas cetusan semangatnyalah saya mula sedar diri dan all-out 3 bulan dan akhirnya saya jadi best student STP tahun 1980 dan dapat masuk UKM. Terima kasih kepada Arwah Cikgu Rahim (termasuk isterinya) kerana jasanya meminjamkan saya RM600.00 untuk masuk universiti.

Rasa sayu juga kadang-kadang bila ingat jasa-jasa guru dulu. Harapan saya semoga mereka terus sihat dan hidup bahagia. Jasamu sebagai guru tetap saya kenang sampai ke akhir hayat. Tanpa didikan mereka saya tak mungkin boleh berjaya sekarang.

Terima kasih Cikgu.

BAM AL-HAJ
(Baharudin Ali bin Masrom)

GURU O GURU

Berburu ke padang datar
Dapat rusa berbelang kaki
Berguru kepalang ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)


Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG1979

No comments: