Monday, June 8, 2009

SUKARNYA MENCARI MAKANAN HALAL DI MIDVALLEY



Assalamualaikum.

Tengahari tadi saya dan keluarga ke Mid Valley. Sekadar membeli barang keperluan harian. Oleh kerana lapar, kami ke food court di tingkat 3. Dulu ada food court nasi padang, sekarang dah tiada. Bila ditinjau, tak ada satupun kepunyaan Melayu.

Tapi kebanyakan orang Melayu makan seenaknya tanpa keraguan. Mungkin "selera Melayu" saya tidak kena dengan masakan mereka, walaupun terdapat beberapa orang Indonesia bertudung bekerja di hampir semua gerai.

Hati saya mula terdetik, kenapakah ini terjadi? Saya meninjau ke semua gerai, melihat-lihat tanda halal. Semua gerai nampaknya ada tanda halal, tapi bukan dari Jawi atau Jakim. Sijil halal tu dari luar negeri. Saya agak ragu apakah sijil halal mereka ini betul atau sekadar "sijil beli". Sekadar daftar, bayar dan dapat sijil. Tanpa pemantauan.

Kenapa tidak sijil halal dikeluarkan oleh JAWI atau Jakim. Kenapa tidak dikuatkuasakan oleh badan dalam negeri. Kenapa guna sijil halal luar Malaysia?

Kerana ragu, saya akhirnya turun dan memilih KFC, yang memang digemari oleh isteri saya. Sijil halalnya jelas dari Malaysia. Boss KFC pun Tan Sri Mohd Ali Hashim. Tiada keraguan.

Saya berpendapat makanan amat penting kerana ia akan jadi darah daging kita. Saya minta pihak JAWI atau Jakim kenalah turun padang tengok-tengok keadaan ini. Elok kuatkuasakan semua restoren yang ingin gunakan tanda halal di Malaysia kena dapatkan pengesahan Jakim. Apa perlunya orang luar keluarkan tanda halal? Benarkah mereka buat pemantauan? Siapa mereka? Adakah sekadar bisnes man yang cari makan menjual tanda halal, tanpa pedulikan hukum-hakam?

BAM AL-HAJ
8 Jun 2009.

No comments: