Thursday, June 18, 2009

SELAMAT HARI BAPA





Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Pagi ini saya menangis apabila menonton Malaysia Hari Ini yang mengangkat topik "Selamat Hari Bapa".

Hati saya cukup tersentuh. Tiba-tiba saja air mata saya tidak dapat ditahan-tahan lagi apabila mengenangkan ayah dan anak-anak saya (Sebagai lelaki, saya jarang-jarang menangis!).

Rupanya, sebagai lelaki dewasa, kita sekaligus adalah anak dan bapa - dua peranan besar yang diamanahkan Tuhan. Saya sedar, sebagai anak, saya bukanlah seorang yang benar-benar mampu membalas jasa-jasa ayah. Sekadar memberikan ayah seratus dua setiap bulan rasanya belum cukup untuk membalas dan menghargai jasa ayah membesarkan kami enam beradik.

Kadang-kadang balik menjenguk ayah dan ibu sebulan sekalipun kami tak mampu lakukan, atas alasan sibuk bekerja. Kepada ayah, anakanda mohon maaf setulusnya atas kelemahan dan kekurangan sebagai anakmu ini... (walaupun saya tahu ayah tak mungkin membaca blog ini kerana di Felda Keratong 4 tu tidak ada komputer dan internet, dan ayah pun memang "buta huruf" bab komputer ni).

Ayah yang serba daif dan terpaksa bekerja keras sebagai pesawah padi di Sg Leman, Sekinchan, Selangor dan kemudian terpaksa berpindah ke Felda pada tahun 1979, akhirnya berjaya membesarkan kami sebaik-baiknya. 4 daripada 6 adik-beradik kami lulus universiti, namun saya tak kan mampu membalas jasamu, ayah... (Saya tak pasti sama ada saya mampu menandingi ayah dalam hal pendidikan ini).

Sebagai bapa kepada anak-anak juga saya bukanlah bapa yang benar-benar berjaya mendidik enam orang anak yang sedang membesar untuk mengharungi kehidupan yang serba mencabar ini. Kadang-kadang, disebabkan ketidakmampuan kewangan, permintaan anak-anak tak mampu saya penuhi, walaupun sudah diusahakan sedaya upaya yang terdaya. Kerapkali permintaan mereka tertangguh seminggu atau sebulan.

Walaupun wang bukan segala-galanya, namun dalam zaman moden sekarang, segala-galanya perlukan wang!

Bukan mudah untuk menggembirakan hati anak-anak, walaupun permintaan mereka bukanlah terlalu berlebih-lebihan. Hari ini barulah saya faham erti kebahagiaan yang sebenar, yang hanya akan hadir apabila kita mampu dan berjaya "membahagiakan" orang lain - terutama ayah dan anak-anak, di samping isteri pendamping setia.

Sesungguhnya, hidup ini sebenarnya bukanlah untuk diri sendiri, tetapi adalah untuk orang lain. Yang lebih dari itu, hidup ini tidak lain daripada proses menunaikan amanah Allah SWT sebagai hamba dan khalifah-Nya di bumi ini.

Tetapi, bak kata Ustaz Ismail Kamus satu ketika dulu, "barang siapa yang tidak mempunyai apa-apa, tidak dapat memberikan apa-apa kepada orang lain!".

Oleh itu, jadilah orang yang mampu "memberi" untuk membahagiakan diri sendiri.

Selamat hari bapa!

BAM AL-HAJ

2 comments:

ikan emas said...

Hi,
salam..semoga menjadi ayah yang baik.
Ciut anak-anak u..

ikan emas said...

Benar,
seorang ayah tak tunjuk kesedihan dan kekurangan kpd anak-anaknya.Namun bukan bermakna anak lupakan jasa ayah.