Thursday, June 18, 2009

WAJIBKAN BAHASA INGGERIS - TIDAK PERLU TERBURU-BURU



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Belum selesai isu PPSMI, kerajaan pula cadang nak wajibkan Bahasa Inggeris sebagai syarat lulus SPM. Kita faham niat/nawaitu kerajaan untuk meningkatkan keupayaan berbahasa Inggeris di kalangan pelajar.

Cadangan yang baik ini memang patut disokong. Hasrat untuk maju dengan melakukan pembaharuan-pembaharuan memang wajar. Namun, pembaharuan yang dilakukan dengan tergesa-gesa patut dihindarkan.

Jangan jadi macam PPSMI. Ketika nak dilaksanakan dulu tidak dibincangkan semasak-masaknya. Bila timbul masalah, barulah kita desak nak mansuhkan.

Oleh itu, kerajaan patut buat kajian yang mendalam bagi memantapkan keputusan yang hendak dibuat. Tanya pakar. Islam pun dah beri garis panduan supaya merujuk kepada "ahlinya", orang yang benar-benar arif tentang isu itu. Back to basic!

Persediaan untuk melaksanakan sesuatu polisi baru sangat perlu supaya pelajar di luar bandar dapat menikmati tahap pembelajaran yang sama dengan pelajar bandar.

Guru bahasa Inggeris yang mahir dan kemudahan perlu ditambah dahulu. Kemudian mansuhkan PPSMI dan gantikan dengan bahasa Inggeris. Tapi berilah dua pilihan. English dan English Literature. Barulah pelajar kita boleh betul-betul mahir berbahasa Inggeris.

Semoga kerajaan 1Malaysia atau "kerajaan rakyat" ini memberikan masa supaya pakar dan rakyat dapat menyuarakan pandangan. Adakan seminar, perbincangan dan persidangan. Biar semua puas hati. Ambil masa 4 - 6 bulan, bila dah mantap, barulah buat keputusan muktamad. Pepatah Melayu pun kata biar lambat asal selamat. Elok laksanakan tahun 2012 apabila semua dah bersedia.

Ini sahaja cara untuk kerajaan sekarang benar-benar boleh dianggap sebagai "kerajaan rakyat" - rakyat didahulukan, prestasi diutamakan.

Wallahualam.

BAM AL-HAJ

No comments: