Saturday, June 20, 2009

NurTv - CADANGAN NAMA TV ISLAM



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Hasrat kerajaan mewujudkan tv Islam melalui JAKIM adalah cadangan yang baik.

Saya teringat kepada perbincangan saya dengan Sdr. Nizal Mohamad pada tahun 2007. Kami berbincang perlunya diwujudkan saluran tv Islam. Malah saya dah buat drat awal atas nama NurTv. Masa tu kami fikir nak wujudkan tv swasta Islam, tapi disebabkan tiada modal dan sukar untuk dapat lesen, idea itu padam begitu saja.

Apapun, hari ini saya gembira kerana idea tersebut bakal direalisasikan tidak lama lagi. AllAhuakbar! Allah Maha Besar. Alhamdulillah, kerana akhirnya ilham yang saya dapat pada tahun 2007 itu juga diberikan Allah SWT kepada orang lain yang mampu merealisasikannya!

Syabas YAB PM dan Mej. Jen (B) Dato' Jamil Khir Baharom atas keberanian meneroka medium baru Islam yang sangat diperlukan sekarang. Sesungguhnya, medium penyampaian Islam perlu seiring dengan perkembangan teknologi moden.

Cadangan saya nama tv Islam itu ialah NurTv International. Nur bermaksud cahaya. Jadi saluran NurTv adalah saluran tv yang bakal membawa "cahaya Islam" kepada seluruh dunia Islam. Biarlah penyampaiannya dalam pelbagai bahasa - Melayu, Inggeris, Arab, Perancis, Mandarin dan Tamil (bahasa utama dunia yang paling banyak penuturnya) - menjadikannya bertaraf dunia, bukan untuk orang Melayu di negara ini sahaja.

Saya yakin, negara-negara OIC akan turut memebrikan sokongan. Kalau saya tak silap, dalam Persidangan OIC pernah mencadangkan siaran tv Islam beberapa tahun dahulu, tetapi tak ada satu negarapun sanggup menyahut cabaran. Nampaknya, Malaysia akan menjadi negara Islam pertama yang mempunyai tv Islam bertaraf antarabangsa, setelah menjadi negara pengeluar kereta nasional pertama di kalangan negara-negara Islam.

NurTv akan menjadi medium dakwah alaf baru, mengangkasakan sinar dan syiar Islam ke persada dunia. Saya yakin kita punyai kepakaran, kreativiti dan daya inovasi yang boleh dan mampu mengisi, sekaligus menyerlahkan penampilan NurTv International. Terdapat banyak bahan-bahan yang boleh digunakan untuk mengisi program NurTv International. Pastinya nama Malaysia akan semakin dihormati di dunia Islam.

Moga usaha ini akan diberkati Allah jua.
BAM AL-HAJ

No comments: