Sunday, June 14, 2009

1MALAYSIA & WAWASAN 2020


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Penjelasan demi penjelasan diperlukan tentang 1Malaysia. Di akhbar, di kedai kopi hatta di parlimen masih dibahaskan.

Bagi saya, keterbukaan Dato' Sri Najib Tun Razak untuk menerima pandangan rakyat tentang konsep 1Malaysia adalah wajar. Pendirian beliau untuk tidak bersikap "rigid" dalam menafsirkan konsep ini cukup relevan.

Pada hemat saya, 1Malaysia adalah "tool" atau wahana penting bagi mencapai status negara maju mengikut acuan kita sendiri yang telah digagaskan dalam Wawasan 2020.

Dengan tema "Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan", konsep 1Malaysia adalah wahana penting bagi merealisasikan Wawasan 2020. Ia memerlukan penghayatan terhadap prinsip nilai yang terkandung dalam 8 elemen utama - budaya kecemerlangan, ketabahan, rendah hati, penerimaan, kesetiaan, meritokrasi, pendidikan dan integriti semua pihak kepada negara tercinta.

Penghayatan Konsep 1Malaysia akan meningkatkan kecintaan, patriotisme dan rasa bangga sebagai warganegara Malaysia. Ia memerlukan penyatuan pemikiran - satu impian, satu wawasan, satu kebijaksanaan - bagi mencapai status negara maju kita sendiri.

Konsep 1Malaysia tidak sepatutnya dimanipulasi dan dikelirukan. Asasnya jelas, iaitu Perlembagaan Negara dan Prinsip Rukunegara. Rakyat didahulukan, prestasi diutamakan!

Ingatlah, bersatu teguh, berpecah runtuh!

BAM AL-HAJ

No comments: