Monday, June 15, 2009

EDUWEBTV



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Usaha baru Kementerian Pelajaran melancarkan EDUWEBTV.COM merupakan satu pencapaian cemerlang negara. Syabas kepada warga kementerian. Anda hebat!

EDUWEBTV, satu kaedah pembelajaran dalam talian merupakan pendekatan inovatif kerajaan dalam memudahkan Pembelajaran dan Pengajaran (P & P) guru dan pelajar.

Kandungan EDUWEBTV terdiri 8 saluran daripada Berita, Rencana, Interaktif, Akademik, TV Pendidikan, Wawancara, Siaran Langsung dan Panduan yang cukup bermanfaat untuk pelajar dan guru-guru.

Betapa beruntungnya pelajar-pelajar generasi sekarang, berbanding dengan semasa saya dan generasi lama dahulu.

Saya masih ingat ketika belajar di SK Sg Leman, Sekinchan, Selangor pada tahun 1968 - 73, bilik darjah kami tiada dinding. Sekolah itu cuma ada dinding separuh dan bumbung atap genting. Bila hujan lebat, tempias air hujan menyebabkan pembelajaran akan tergendala.

Dulu guru mengajar cuma dengan "chalk and talk" dan buku teks yang lusuh, tidak ada buku kerja, tidak ada komputer dan pelbagai kemudahan moden. Tidak ada tadika. Guru pun tak cukup. Alhamdulillah, kami jadi orang yang pandai dan berguna juga.

Kini, generasi muda menikmati pelbagai kemudahan, hasil pembangunan dan kemajuan negara. Kita patut bersyukur kepada Allah SWT dan berterima kasih kepada kerajaan dan pemimpin negara.

Bagi saya, cabaran dunia pendidikan kini adalah cabaran untuk melahirkan manusia yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.

Yang kita nak lahirkan bukan sekadar seorang warga negara yang tinggi IQnya, tetapi rendah akhlaknya. Kita mahu lahirkan "INSAN BERILMU DAN BERAKHLAK MULIA", yang mempunyai daya tahan dan daya saing yang tinggi pada masa hadapan.

Terima kasih kepada semua warga pendidik di seluruh negara. jasa anda terlalu hebat!

BAM AL-HAJ

No comments: