Tuesday, August 18, 2009

SELAMAT DATANG RAMADHAN


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Pejam celik, pejam celik tanpa sedar, Ramadhan semakin hampir. Abby Fana dalm Sinar.FM minggu lalu buat kuiz menarik: "Ramadhan hampir tiba apabila....". Ramai yang menjawab dengan penuh bergaya. Apabila tukang jahit mula tidak terima tempahan baju kurung atau sample kuih raya mula diedar... Itu tandanya bulan pusasa dah hampir tiba.

Tentulah bagi kita Ramadhan apalagi Syawal memang ditunggu-tunggu. Isteri saya sudah mula berpuasa, membayar puasa yang tertinggal tahun lepas. Ramadhan kali ini saya berazam untuk khatam al-Qur'an entah kali yang keberapa. Mudah-mudahan Ramadhan al-Mubarak membawa kerberkatan untuk kita semua selaku umat Islam yang beriman.

Ibadat puasa merupakan ujian Daya Tahan kepada umat Islam bagi menghadapi cabaran dan dugaan hidup moden yang semakin rencam. Sesungguh Madrasatul Ramadhan merupakan insitusi pendidik umat untuk memperkasa kekuatan daya tahan diri, memugar dan membaja tahap kesabaran dan mengukuhkan keimanan, sekaligus menjadi benteng ampuh menghadapi dan menolak perlakuan negatif. Ramadhan mendidik kita menolak rasuah, menjauhi rokok, menjaga tutur kata dan seumpamanya.

Jika selepas berpuasa sebulan kita masih kembali kepada sikap negatif itu, maknanya puasa kita tidak berkesan dan sia-sia. Sekadar berlapar. Seperti ibadat solat, puasa juga sepatutnya mencegah kita daripada melakukan perkara-perkara mungkar. Inilah bukti kekuatan ummah yang sebenar.

Salam Ramdhan al-Mubarak.

BAM AL-HAJ

(Kalau ada sesiapa yang berminat menjadi pengedar kuih raya, sil hubungi saya 012-6210300).

No comments: