Sunday, February 15, 2009

LAGI TENTANG ISU POLITIK DI PERAK

RENUNGAN:

Ekonomi negara semakin gawat,
Pemimpin kita bertegang urat,
Bercita-cita menjadi pembela rakyat,
Tetapi rakyat semakin merempat.

Pantun di atas saya petik dari sebuah tulisan Dato' Dr. Firdaus Abdullah. Sama ada ia relevan atau tidak, sama-samalah kita renung-renungkan.

Adapun, baru-baru ni saya sembang dengan seorang rakan, pegawai kanan kerajaan yang berasal dari Perak. Bila saya ajukan pertanyaan tentang krisis politik di Perak, dia gelak besar.

Katanya, Perak sekarang cukup hebat kerana ada 2 Menteri Besar! Hehe... saya pun gelaklah juga.

Manakalah beberapa orang lain yang saya temui pula agak berhati-hati. Meraka kata, agak sukar bagi BN nak tawan Bukit Gantang. BN kena kerja kuat dan betulkan strategi, supaya tak jadi macam Kuala Terengganu.

Apa pun, sebagai warga Malaysia, saya berpendapat orang Melayu kini kena bersatu hati. Jangan sampai menang sorang kampung tergadai!

Mengalah tidak semestinya kalah... Fikir-fikirkanlah...
Menang bukan untuk diri sendiri. Yang penting adalah agama, bangsa dan negara.

Ciri-ciri kepemimpinan altrusitik (altruistic leadership) yang ada pada Rasulullah S.A.W. perlu dijadikan contoh. Kepemimpinan Altruistik adalah ciri kepemimpinan yang lebih mementingkan ornag lain, iaitu rakyat, bukan mementingkan diri sendiri.

Nabi Muhammad S.A.W. ketika hampir wafatnyapun masih mengingati umatnya dengan kata-kata: ummati, ummati, ummati... (umatku, umatku, umatku...).

Wallahualam.

BAM AL-HAJ

No comments: