Thursday, February 5, 2009

KERAJAAN MAMPU SUNTIK RM35B

Pakej rangsangan perlu rancakkan ekonomi

KERAJAAN mampu menyuntik dana berjumlah RM35 bilion dalam pakej rangsangan kedua bagi merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi kerana negara ini memiliki jumlah tabungan yang tinggi.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, tanpa mengambil kira jumlah simpanan di institusi berkaitan kerajaan lain, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) saja memiliki jumlah simpanan RM250 bilion.

"Terpulang kepada kerajaan untuk memikirkannya (melaksanakan pakej ekonomi kedua berjumlah RM35 bilion) jika kita benar-benar ingin merancakkan kembali ekonomi negara," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan sesi perjumpaan eksklusif dengan peserta industri terpilih mengenai krisis kewangan global, di Kuala Lumpur, semalam.

ULASAN: Saya bersetuju dengan Tun supaya kerajaan terus memastikan ekonomi negara stabil dengan cara menambah suntikan bagi meningkatkan rangsangan ekonomi.

Bagamanapun, wang rakyat tersebut hendaklah digunakan sebaik-baiknya dalam sektor yang berdaya maju. Peruntukan latihan pekerja dan tabung usahawan hendaklah ditambah. Dalam suasana krisis ekonomi dunia kini, peluang perniagaan hendaklah dijana oleh kerajaan, termasuk memberikan bantuan modal kepada usahawan...

No comments: