Sunday, February 15, 2009

UCAPAN SULTAN AZLAN SHAH 1980

"Walau seberapa banyak sekalipun askar, polis atau pengawal istana digaji untuk melindungi dan menjaga tahta, namun tiada satu pun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata. Walau seberapa banyak peluru bedil atau peluru meriam sekali pun digunakan, namun tidak satu pun dapat menyekat kemarahan aspirasi rakyat. Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka (berlakulah) perpindahan takhta dari istana ke muzium seni dan budaya" - Sultan Azlan Shah ketika dianugerahkan Doktor Kehormat Undang-undang, di Majlis Konvokesyen, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang pada 29 Jun 1980.

Ucapan ini diemel oleh seorang rakan baru-baru ini sebagai renungan berkaitan dengan isu politik di Perak. Tak jelas sama ada niat beliau adalah untuk menjustifikasikan apa yang dilakukan oleh demonstrator jalanan terhadap Sultan dan Raja Muda Perak baru-baru ini.

Yang sedihnya, ucapan-ucapan biadap Karpal Singh pula tidak dipedulikan, seolah-olah setuju dengan kenyataan tersebut.

Bagi saya, mesti ada jalan tengah dalam hal ini. Kedaulatan undang-undang mesti dipertahankan. Raja Berperlembagaan adalah benteng terakhir kuasa politk Melayu.

Satu cara yang patut difikirkan ialah adakan perundingan. Duduk semeja. Musyawarah. Saya yakin pemimpin kita mampu melakukannya, asalkan ada niat yang betul dan berjiwa besar. Cari jalan penyelesaian, sebagaimana Allahyarham Tun Razak dulu mengatasi krisis 13 Mei 1969. Muafakat melayu berteraskan Islam! Saya rasa Tuan Guru Dato' Nik Aziz pun setuju.

Siapakah yang patut memulakannya? UMNO, PAS atau PKR? Atau perlukah orang tengah? Fikir-fikirkanlah...

Jangan jadi kata pepatah Arab: Orang Arab selalu bersetuju untuk tidak bersetuju!

Jangan hanya kita menang sorak, kampung tergadai!

1 comment:

broC said...

"Muafakat melayu berteraskan Islam! Saya rasa Tuan Guru Dato' Nik Aziz pun setuju."<--jgn jual nama tok guru kalau anda sndri blum pasti..harap paham