Tuesday, June 30, 2009

IBU BAPA MANJAKAN ANAK?


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Saya setuju dengan pendapat Mahasiswa Tua dalam Utusan Malaysia hari ini (1 Julai 2009) tentang isu anak-anak yang terlalu dimanjakan oleh ibu bapa walaupun mereka telah masuk universiti.

Samalah seperti saya dulu masuk universiti pun pergi sendiri. Memang itu adalah pengalaman hebat yang mengajar kita berdikari.

Memang ramai ibu bapa kini lebih risau tentang anak-anak daripada anak-anak itu sendiri. Kita tidak patut menganggap anak-anak yang dah masuk U macam budak sekolah rendah atau sekolah menengah dulu.

Walaupun isu ini nampak remeh, tetapi ia mungkin memperlihatkan budaya berfikir masyarakat kita hari ini. Renung-renungkanlah pendapat tersebut:

BIARKAN ANAK BERDIKARI DI IPTA

PADA 28 Jun 2009 lalu saya dan ramai lagi ibu bapa menghantar anak-anak kami ke salah sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) tempatan. Selepas mendaftar, ibu bapa dipanggil ke sesi bersama Pengetua Kolej masing-masing. Saya pada mulanya enggan menyertai dengan alasan tersendiri. Akhirnya saya dijemput oleh petugas untuk menghadiri sesi tersebut.

Dalam sesi tersebut, saya mendengar masalah-masalah yang remeh- temeh ditimbulkan oleh ibu bapa seperti bolehkah anak-anak dihubungi melalui telefon bimbit, apakah makanan yang disediakan, kerosakan loker dan perkara-perkara yang saya sendiri merasakan tidak perlu bagi ibu bapa mencampuri urusan-urusan universiti.

Persoalan di sini kenapa kita ibu bapa terlalu mengambil berat mengenai anak-anak kita yang telah dewasa memasuki IPTA sehinggakan ibu bapa yang lebih bimbang berbanding anak-anak itu sendiri. Tidak hairan di satu masa nanti pihak IPTA terpaksa menubuhkan persatuan ibu bapa di IPTA masing-masing seperti disekolah-sekolah.

Ibu bapa seharusnya melepaskan anak-anak untuk berdikari dan menyelesaikan masalah mereka di universiti. Cukuplah bagi kita sebagai ibu bapa menyediakan keperluan asas mereka. Sampailah masanya untuk kita membiarkan mereka berdikari dan membiarkan mereka mencari penyelesaian.

Akhirnya saya memberikan buah fikiran saya di sesi tersebut dengan menyatakan bahawa saya kini melepaskan anak sendiri ke universiti dengan harapan beliau akan matang, berfikiran kritikal dengan permasalahan-permasalahan yang bakal ditempuhinya. Saya tidak akan mencampuri urusan atau masalahnya di universiti nanti.

Kenapakah ibu bapa terlalu memanjakan anak-anak sehingga tidak sanggup berjauhan biar pun universiti itu hanya di depan mata? Saya semasa memasuki universiti satu masa dulu hanya bersendirian mendaftar diri tanpa ibu bapa dan kami menyelesaikan permasalahan tanpa campur tangan ibu bapa.

Marilah ibu bapa semua memberikan sedikit ruang dan peluang kepada anak-anak untuk berdikari dan berfikir secara sendirian untuk menyelesaikan apa jua masalah yang akan mereka hadapi.

Ibu bapa janganlah terlalu memanjakan anak-anak dan jangan biarkan pihak IPTA menubuhkan persatuan ibu bapa di universiti. Cukup sekadar Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di sekolah-sekolah.

MAHASISWA TUA, Banting, Selangor.

1 comment:

ikan emas said...

Walaupun ibu bapa kena 'cemburu' dgn setiap langkah anak, tetapi kena beri kepercayaan and kenyakinan kpd mereka jg..mungkin kerana ibubapa hari ini dah terlalu bijak hingga tak percaya anak snd. jgn nanti nak makan pun minta ibubapa yg suapkan..

Bam,
Tahniah laa..lahirkan anak-anak yg berjaya