Wednesday, July 1, 2009

APA DAH JADI?


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Pagi ini saya terkejut beruk. Puncanya isteri saya dapat satu surat. Isinya sekeping brochure bertajuk "WAT NATAWEE". Anda amatilah foto brochure di atas.

Saya mula geram kerana dua perkara. Pertama, orang bukan Islam sudah berani hantar risalah macam ini kepada umat Islam. Kedua, mereka guna nama Tok Guru.

Setahu saya Tok Guru ni yang guna hanya Nik Aziz dan Haji Hadi je di Malaysia ni (yang masih hidup la). Tiba-tiba seorang tukang telek nasib pun guna nama Tok Guru. Tak ke pelik bunyinya.

Saya terus telefon dan seorang Siam menjawab. Bila saya tanya siapa, dia kata "Ini Tok Guru". Saya cuba nasihatkan dia supaya tidak menghantar risalah macam ini kepada orang Islam. Saya kata saya akan report perkara ini kepada Jabatan Agama. Tau tak apa dia jawab? "Reprot la. Butuh lu la!" dan dia terus letak telefon.

Geram bertambahlah geram. Dalam kepala saya apa dah jadi dengan negara ini? Macam-macam benda pelik berlaku sejak akhir-akhir ini.

Orang bukan Islam dah berani buat macam-macam. Mula dengan tak hormat Raja Melayu, sekarang dah berani hantar bahan-bahan karut macam ini kepada umat Islam (Tak kanlah mereka tak kenal nama orang Melayu-Islam).

Saya harap JAKIM siasat benda-benda macam ini. Jika dibiarkan, perlakuan kurang ajar ini akan berleluasa. Satu hari nanti mungkin akan ada "pendakyah" agama lain secara terang-terangan mempromosikan agama mereka kepada umat Islam. Saya akan hantar risalah ini kepada Ketua Pengarah JAKIM secepat mungkin.

Apakah sikap "berani" mereka ini disebabkan Melayu lemah dan berpecah-belah? Atau ada sebab-sebab lain?

Yang saya terasa sangat ialah sikap mereka yang cukup berani mempersendakan umat Islam.

Para pendakwah, tokoh agama, pegawai jabatan agama dan pemimpin, tolonglah ambil tindakan yang terbaik untuk mengatasi masalah ini. Jangan nanti nasi dah jadi bubur baru kita nak ambil tindakan.

Bagi saya, sebarang kelakuan atau perbuatan yang mencemar dan mencabar maruah agama Islam.

BAM AL-HAJ

No comments: