Friday, July 24, 2009

HARI JADI PM


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Semalam saya hadir ke Majlis Sambutan Ulangtahun Kelahiran Perdana Menteri, YAB Dato’ Sri mohd. Najib Tun Razak yang ke-56.

Meriah sungguh. Lebih 3,000 penyokong beliau hadir. Kebanyakannya terdiri daripada para pemimpin UMNO dari seluruh Negara. Terdapat jgua beberapa orang bisnesman yang saya kenal dari dulu memang akan hadir mana-mana majlis seumpama itu.

Saya hadir kerana ikut serta rombongan NGAM (NGO Alliance for 1Malaysia) untuk menyampaikan sokongan kepada PM.

Terjumpa kawan lama, YB Ahmad Hj Maslan, Timbalan Menteri DI JPM. Beliau bersalam dengan saya agak lama. Tak tahulah sebab apa. Agaknya lama tak jumpa atau kerana tidak dapat membantu saya atas satu permintaan beberapa bulan lalu. Agaknyalah.

Sebelum itu saya bertemu beberapa orang rakan lama yang komplen tentang YB Ahmad Hj Maslan. Katanya, kenapalah Ahmad Hj Maslan ni susah sangat nak berurusan, terutama dengan kawan-kawan lama. Saya pun tidak ada jawaban untuk soalan sebegitu.

Sambil makan saya berbual-bual dengan beberapa kenalan. Kami dah sama-sama tak aktif politik. Sekadar melihat daripada jauh. Sesekali jika dipanggil, datang. Saya katakan pada dia nak jadi orang politik ni kena rajin tunjuk muka, bemuka-muka, muka selamba, tebal muka dan muka tak tahu malu. Dia mengiyakan.

Pada fikiran saya banyak lagi sifat yang diperlukan untuk jadi orang politik yang berjaya. Antaranya ialah:
Yes Boss
Sanggup buat apa saja
Hati kering
Musuh jadi kawan, kawan jadi musuh
Sanggup berkorban masa
Sentiasa manis mulut, depan cakap lain, belakang lain
Sanggup pijak kawa
Sanggup tukar "warna"
Sembunyikan prinsip dan cita-cita,
dan anda mungkin boleh tambah lagi. Semua sifat tu tak ada pada saya.

Anda nilailah diri sendiri. Kalau separuh pun sifat tu tak ada pada anda, eloklah jangan bercita-cita jadi orang politik.

Apapun, happy birthday kepada YAB PM. Semoga gagasan 1Malaysia yang menjadi wahana bagi mencapai Wawasan 2020 akan terus diterima rakyat.

BAM AL-HAJ

2 comments:

ikan emas said...

yes,
tefikir knp meraka sanggup jd lalang? Ciri-ciri tu bukan dlm politik BN saja,sama saja

backtobasic561 said...

Kita kena fikir dan sokong hanya pemimpin yang benar-benar ada integriti dalam parti maing-masing. Yang tak ada parti, lu fikirlah sendiri...