Tuesday, July 14, 2009

PEMANSUHAN PPSMI WAJAR


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Syabas kepada TS Muhyiddin Yassin TPM merangkap Menteri Pelajaran atas pemansuhan PPSMI baru-baru ini. Walaupun ada yang membantah, majoriti rakyat menyokongnya.

Blog chedet (Tun Mahathir) yang menyetakan 80% daripada 26,000 response membantah pemansuhan PPSMI tidak menggambarkan suara sebenar rakyat. Kebanyakan yang membantah itu memanglah golongan kaya yang berpendidikan Inggeris. Mereka ni hanya fikir survival hidup sahaja, tanpa memikirkan jati diri bangsa dan masa depan Bahasa Melayu.

Ada juga yang kata "We are going backwards!". Bagi saya kita bukan balik ke belakang, tetapi "We are back to basic!", Kembali Kepada Asas/Fitrah. Balik ke pangkal jalan.

Ingatlah bahawa kebanyakan negara yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi gagal untuk menjadi negara maju. Kebanyakan negara maju tidak menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di sekolah dan universiti mereka. Lihatlah Jerman, Perancis, Israel dan Jepun sebagai contoh. Negara-negara itu maju kerana bahasa ibunda masing-maing digunakan di sekolah-sekolah dan universiti mereka.

Tahniah juga kepada TS Muhyiddin kerena membuat keputusan yang tegas dan beransur-ansur. Ibarat menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak terurai. Beliau nampaknya memahami kehendak majoriti rakyat dan berjaya meredakan kemarahan Tun Mahathir yang mempeolopori PPSMI.

Kematangan seperti inilah yang dituntut daripada seorang pemimpin, bukannya buat dasar tergesa-gesa, tanpa berbincang dan buat kajian menyeluruh.

Apapun, kepada Tun dan penyokongnya, saya tetap gembira kerana Bahasa Inggeris tidak diabaikan. Masa pembelajaran yang bertambah memungkinkan penguasaan penguasaan BI denan lebih baik. Yang penting motivasi kepada pelajar supaya meningkatkan usaha untuk menguasai BI dengan lebih gigih. Setuju sangat supaya English Day dan English Camp diwajibkan kepada semua pelajar diadakan sekali setiap tahun.

Langkah ini bagi saya sudah betul. We are in the right track! Teruskan perjalanan menuju sebuah negara maju mengikut acuan kita sendiri, merealisasikan Wawasan 2020, yang dipelopori sendiri oleh Tun Dr. Mahathir!

Hidup 1Malaysia!

BAM AL-HAJ

No comments: