Wednesday, July 22, 2009

JOHOR BHARU YANG BARU



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Hujung minggu baru ni (18 - 20 Julai 2009) saya bercuti ke JB. Sebenarnya tengahari 18 Julai tu ada kenduri sedara di Segamat. Dari situ kami sekeluarga langsung ke JB.

Destinasi pertama tentulah Danga Bay. Inilah pertama kali saya ke sana. Cantik dan hebat Danga Bay sebagai tempat tumpuan pelancong. Isteri sayalah yang sangat teruja, apa lagi dapat jumpa Ain, kembar Ekin isteri Mawi. Siap habis RM200 lebih beli tudung di butik ME World! Berposing berfoto jangan kiralah.

Jam sebelas kami ke hotel di JB. Tiba di area City Square untuk check in, saya lalu di lorong dekat Merlin Tower dekat hentian teksi. Alangkah terkejutnya kami apabila melihat sekumpulan lelaki berumur lebih 55 tahun sedang minum arak seenaknya. Siap senyum-senyum dan jeling kat kami dengan selambanya. Isteri saya kata mungkin orang luar kot. Orang Singapura kot.

Malam berikutnya kami ternampak pula sekumpuln anak muda minum arak di kawasan berhampiran. Mereka siap bergelak ketawa lagi tanpa pedulikan orang keliling. Saya mul terfikir adakah JB ni bebas buat begitu. Apakah tidak ada pemantauan dan penguatkuasaan dari JAIJ. Harap sesiapa yang rapat dengan jabatan agama Johor ambil tindakan yang sewajarnya.

Semalam terbaca berita warga Singapura kena denda minum arak di Kuantan. Itu tindakan yang betul. Jangan biar sesiapapun, termasuk warga luar yang beragama Islam buat sesuka hati. Ini negara Islam. Kita kena jaga imej Islam.

Percutian kami teruskan juga. Saya ke rumah sahabat lama, Ustaz Azmishah Suratman, pensyarah UTM. 4 jam sembang tak terasa. Dah lebih 20 tahun tak jumpa. Saya sengaja meninjau-ninjau situasi di JB, kot ada peluang kerja dan bisnes yang bagus. Memang bisnes hartanah dengna skil kecil mungkin berdaya maju. Tengoklah satu hari nanti jika diizinkan Tuhan saya dan keluarga mungkin akan hijrah ke JB...

Kemudian kami ke Tg. Piai, penghujung benua Asia paling selatan. Menarik juga walaupun arak jauh dari JB. Cuma masa balik tu ada road block sebelum Pekan Nanas. Jem panjang lebih 5km. Peliknya takde satu kereta pun yang ditahan polis. Kami siap berhenti makan kerana jem terlalu panjang. Kenapalah buat road block tak kena masa tu... Pelik sungguh.

Apapun, percutian di JB tetap menarik. Shopping di City Square dan Plaza Angsana pun cukup menarik. Murah dan banyak pilihan. Beribu juga kami habis shopping dan makan-makan. Saya bahagia kerana dapat membahagiakan isteri (satu cara untuk membahagiakan isteri ialah dengan memberikannya ruang secukupnya untuk membeli-belah!).

BAM AL-HAJ

No comments: